Montenegrin media pluralism began in the early 20th century, when several newspapers were established, some of which had a pro-critical editorial policy towards the Government. Moving on to the modern era, the daily newspaper Pobjeda, which still exists, began in 1944 as a state-owned media. In 2014, after the liquidation process, it was bought by a private company owned by a Greek businessman, Petros Stathis. The first modern pro-critical print media was the Weekly Monitor, which was founded in 1990, and had an anti-war editorial policy during the Yugoslav wars in the early 1990s. Daily Vijesti was established in 1997 by the founders and early staff of the weekly Monitor. A year later, in 1998, another pro-critical daily Dan was established.

Newspapers are read Print media are used daily or several times during the week by 29,4% of the population.

According to the public opinion polls, 31,7% of citizens trust daily newspapers, 32,1% partially trust them, while 18% of citizens do not trust print. The most trusted newspaper is Vijesti, 43,3%, followed by Pobjeda with 25,3% , and Dan with 22,2%. The remaining 9,2% of Montenegrins trust all other print media.

Like other media formats, Montenegro does not have an audience measurement system for print. However, according to the law, print media must disclose their circulation for every edition. However, this only represents the number of printed copies, not sold ones, neither it is relevant for determining media reach.

Besides three daily newspapers and one weekly, which were used as a sample for MOM research, Montenegro has an additional 15 different periodical print editions enrolled in the Montenegrin media registry.